بوتیک هتل هفت پیکر، گرگان

 

نوشتن از بوتیک هتل هفت‌ پیکر شاید سخت‌ترین نگارش در خصوص این هتل تودرتو باشد. اسمش را گذاشته‌ام تودرتوترین هتل ایران.

برای این هتل از تاریخچه گرفته تا معماری و مدرن سازی با حفظ بافت بومی، نوع مهمان‌نوازی، کانسپت موزه رستوران ومی‌توانساعت‌ها نوشت و حرف زد.

خانه‌ی باقری‌ها که امروز بزرگ‌ترین خانه‌ی تاریخی شمال کشور است روزگاری در زمان قاجار متعلق به خانواده‌ی باقری‌ها از خان‌هایاصیل و مشهور شهر استرآباد (گرگان امروزی) بود.

برادران باقری‌ که تاجر بودند، این خانه را ساختند و در آن زندگی کردند. خانه‌یشان خانه‌ای بود باصفا با اتاق‌های زیاد و درها وپنجره‌های ارسی‌دار و حوض و حیاط و سرداب و هویج‌خانه یا مطبخ. با شیروانی چوبی که روی آن را سفال پوشانده بود مثل تمامخانه‌های دیگر گرگان. اما این خانه اعیونی‌تر از دیگر خانه‌های محله نعل‌بندان.

با بزرگ‌تر شدن خانواده و آمدن نوه‌ها و نتیجه‌ها که همگی باهم با صلح و صفا در اینجا زندگی می‌کردند، خانه‌های کناری هم جزوی ازمسکن باقری‌ها شد تا آنجا که خانه شد دارای هفت حیاط اندرونی و دو طبقه.

روزگار قاجار گذشت و با ورود به دوره‌ی پهلوی، این خانه‌ی سنتی هم قدم به عصر مدرنیته‌ی روزگار خود گذاشت و تراس‌های رو به کوچهو درهای مربع شکل به معماری خانه اضافه گشت و خانه‌ی باقری‌ها شد تلفیقی از قاجار و پهلوی.

سال‌ها گذشت و خانه نفس‌های آخرش را می‌کشید اما هنوز بوی اصالت در آن جریان داشت. نوادگان باقری‌ها در دهه‌ی ۸۰ شمسیخانه را به میراث فرهنگی واگذار کرد و با ثبت ملی خانه‌ی باقری‌ها، اینجا چند صباحی تبدیل به موزه شد. اما با مرمت‌های نابجا خانهداشت اصالت خود را از دست می‌داد که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فرشته‌ی‌ نجات این بنای ارزشمند شد.

سال ۱۳۹۲ خانه از طریق صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، به بخش خصوصی (شرکت زِما) برای تکمیلفرآیند مرمت کالبدی و تجهیز، جهت پذیرش کاربری جدید واگذار شد.

کاربری جدید چه بود؟ هتل، که اوایل سال ۱۴۰۰ تبدیل سرانجام پس از مرمت ۸ ساله تبدیل شد به  یکی از زیباترین بوتیک‌ هتل‌هایکشور.

هفت پیکر، نامی که برای آن برگزیدند بیانگر فلسفه و نگرش عمیقی از چند بعد مختلف هست.

از چرایی نام هتل می‌توان به ساده‌ترین علت آن یعنی وجود هفت حیاط خانه اشاره کرد. اما در پس این علت یک ظاهر دیگر نیز به عنوانکانسپت مجموعه تعریف شده است. مجموعه‌ی هفت پیکر به عنوان بخشی از حافظه تاریخی شهر با رویکردی آکادمیک دارای هفت بخشاصلی بوتیک هتل، رستوران، کافه، گالری صنایع دستی، استدیو فیلم و عکس، تور و موزه است.

و اما نگاه معنوی علت، برمی‌گردد به نظامی گنجوی و داستان بهرام گور یا هفت گنبد. که خود آن نیز داستان تودرتویی‌ست از اتحاد هفتاقلیم و هفت آسمان. به همین دلیل نام هر کدام از اتاق‌های بنا به یکی ار زیبارویان داستان بهرام نسبت داده شده است.

بوتیک رستوران

هفت پیکر با نگاهی تازه به مهمان‌نوازی اصیل ایرانی، همت به بازآفرینی طعم‌های اصیل و درباری ایرانیان گماشت و با تحقیق و سعیفراوان از میان کتب آشپزی دوره‌ی قاجار دستور پخت غذاهایی که مختص شاهان در آن دوره سرو می‌شده است را استخراج و عیناً دررستوران هفت پیکر به عنوان موزه‌ای از طعم‌های فراموش شده به مهمانان عرضه می‌دارد.

همچنین سرو صبحانه در این هتل به صورت انتخابی بوده و شاکل انواع غذاهای گرم و منوی سرد است.

چای بار نسرین نوش نیز یکی از فضاهای دلنشین هفت پیکر بوده که در آن می‌توان از طعم انواع نوشیدنی‌ها و دسرهای ایرانی لذتبرد.

هفت پیکر

اسامی حیاط ها:

۱حیاط هشتی

۱حیاط اصلی یا حیاط بزرگ

۳حیاط مطبخ

۴حیاط سرطویله

۵حیاط شب چره

۶حیاط بازار یا حیاط حاج محمد باقر

۷حیاط مهتاب

اسامی اتاق ها: ( البته ۷ اتاق از اتاق ها)

۱فورَک (هند)

۲یغماناز (چین)

۳نازپری( خوارزم)

۴نسرین نوش(سقلاب)

۵آذریون(مغرب همان مراکش)

۶همای(قیصر)

۷دُرسَتی( ایران از نسل کیکاووس)

در رابطه با سقلاب هم :

در نوشته‌های کهن، منظور از صقلاب یا سقلاب همان اسلاو می‌باشد که در جمع عربی به شکل صقالبه نوشته می‌شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.