بوتیک هتل سوریجان، کاشان

بوتیک هتل ‌سوریجان شاید تنها هتل در ایران باشد که نشود ایرادی به آن وارد کرد.

مگر اینکه آنقدر سخت گیر باشید که به کوچک بودن اتاق‌هایش ایراد بگیرید که البته کمتر هتل‌های تاریخی در ایران به دلیل سبک معماری قدیمی از اتاق‌های بزرگ بهره‌مند هستند.

و اتفاقاً کوچکی اتاق‌های سوریجان باعث می‌شود که میزبان به هدف اصلی خود در ارتباط با مهمان‌نوازی ایرانی دست پیدا کند. چراکه مهمان‌ها مجبور به گذراندن ساعات خود در حیاط عمارت و لذت از آرامش عمیق فضا و نشستن بر روی لمکده‌های تعبیه شده در حیاط می‌شوند، همراه با شنیدن زمزمه‌ی فواره‌ی حوض و آوای پرندگان.

برای ورود به سوریجان از کوچه باریکی که طاق آن با ساباط‌های زیبا گره خورده و کف آن نیز با سنگ‌فرشی طوسی مزین شده عبور می‌کنید و به یک محیط آرام خواهید رسید که چهار سکوی پیرنشین دارد. درب سمت راست که سنگ های پیر نشین سفید رنگ دارد بوتیک هتل سوریجان است.

خانه‌ای با قدمت ۲۵۰ سال که امروزه با دستان اساتید مرمت کار بزرگی زیر نظر استاد اکبر حلی مرمت شده است. مرمتی بس دقیق و دیدنی بدون تغییر پلان اصلی خانه.

معماری خانه مانند بسیاری از دیگر خانه‌های منطقه‌ی کویری گودال باغچه و‌ دو طبقه است.

این بنای فاخر که در یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های شهر کاشان به همین نام یعنی سوریجان قرار گرفته، تجربه اقامتی متفاوت در خور شان عنوان بوتیک هتل را زنده می‌کند.

در تمامی بخش‌های هتل می‌توان برندیگ درست را مشاهده کرد. از مرباهای خانگی همراه با برچسب سوریجان که در وعده صبحانه سرو می‌شوند تا پکیج لوازم بهداشتی اتاق‌ها.

تمامی کاشی‌ها و آینه‌های کار شده در این هتل دست‌‌ساز هستند که این خانه را به موزه‌ای زیبا تبدیل کرده‌اند.

۸ باب اتاق سوریجان هر کدام نامی دارند که با توجه به هویت اتاق بر روی آن گذاشته شده‌اند. برای مثال اتاق قلم که تنها اتاق تک نفره‌ی سوریجان است، شامل یک میز تحریر بوده و کنجی‌ست خلوت که هر نویسنده‌ای آرزویش را دارد.

اتاق سرداب چند طبقه در زیر زمین است و در روزهای گرم تابستان خنکی دلپذیری را به صورت طبیعی در فضا ایجاد می‌کند.

اقامت من در اتاق شاه‌نشین بود که بزرگ‌ترین اتاق سوریجان و از قدیم نیز نام آن شاه نشین بوده است. علت آن وجود پنج پنجره رو به حیاط است.

در شاه‌نشین همه چیز خاص منزلت خودش است، از مقرنس کاری روی طاقچه گرفته تا یزدی بندی بی‌بدیلش در طاق و گچبری‌های روی پنجره‌های خشتی که ترکیب فوق العاده‌ای از شیشه‌های رنگی و بازی بی‌بدیل نور را به شکل گلکاری نمایان می‌کند.

سایر اتاق‌ها بامداد، سه‌دری، گذر، پرنا و دنج نام دارند.

اتاق‌های اقامتگاه تمیز و به‌خاطر پنجره‌های متعددی که در اکثرشان وجود دارد و به سمت حیاط باز می‌شود، روشن و دلباز هستند.

تمامی اتاق ها دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی اختصاصی (توالت فرنگی و حمام)، تلفن، یخچال، مینی بار و سشوار هستند. سرویس بهداشتی (توالت ایرانی) نیز به صورت اشتراکی داخل محوطه هتل موجود است.

در سوریجان به قدری به جزییات پرداخته شده است که تمامی لوازم گرمایشی و سرمایشی با چوبکاری‌های زیبا از دیده‌ها پنهان هستند آن هم با هنرمندی.

بر بالای درب ورودی لابی هتل یک ارسی خیلی بزرگ پر طاووسی که آن نیز کار اساتید ماهر کاشانی‌ست، زیبایی خانه را دوچندان کرده است. جالب است بدانید که نقش‌های روی دیوارها از جمله ناصرالدین شاه همراه با سگ و گربه همگی از قدیم در خانه وجود داشته که قسمت‌های ریخته شده را در مرمت تصحیح کرده و قسمت‌های باقی‌مانده را با همان رنگ و روی کهنه نگه داشته‌اند تا قدیمی بودن آن احساس شود.

همچنین کشف وجود طاقچه‌هایی در راهروی ورودی و بام خانه، قدمت آن را توسط پژوهشگران به دوران سلجوقیان تخمین می‌زند.

در این سرای سنتی همه‌ی غذاها به صورت تازه و خانگی طبخ می‌شود و از قبل منو برای مهمانان ارسال شده تا در صورتی که تمایل به صرف غذا در هتل داشته باشند غذای خود را از قبل انتخاب کرده و سفارش دهند. همچنین انواع دم‌نوش، قهوه، شیرینی، شربت و عرقیجات سنتی از جمله میان وعده‌هایی هستند که می‌توان در سوریجان نوش جان کرد.

سرای سوریجان در طبقه پایین دارای فضای مخصوص و بسیار زیبا برای سرو صبحانه (صبحانه خوری) نیز هست.

از جمله امکانات و خدماتی که سرای سنتی سوریجان برای رفاه مسافران در نظر گرفته می‌توان به پارکینگ غیر مسقف مجهز به دوربین مدار بسته، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای محلی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی، اینترنت و وای فای رایگان و پکیج سوغاتی کاشان برای راحتی کار مهمانان اشاره کرد.

در پایان ذکر دو نکته در خصوص سوریجان ضروری‌ست: ممنوعیت ورود کودکان زیر ۱۲ سال به هتل و آزادی در به همراه داشتن حیوانات خانگی.

همچنین برای ایجاد آرامش بیشتر، در اتاق‌ها تلویزیون وجود ندارد.

با اقامت در اقامتگاه سنتی سوریجان علاوه بر تجربه‌ای منحصر به فرد از خدمات و امکانات، به بسیاری از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دسترسی دارید؛ حمام تاریخی سلطان میراحمد، خانه‌های تاریخی طباطبایی، بروجردی‌ها، عباسی و تاج پیاده کمتر از ۱۰دقیقه با شما فاصله دارند. اگر هم قصد خرید ندارید، حتما سری به بازار سنتی کاشان بزنید که در ۱.۳ کیلومتری اقامتگاه سنتی سوریجان قرار گرفته و مانند موزه‌ای از صنایع دستی، سوغات، و فرش‌های این شهر زیبا عمل می‌کند. رستوران عامری‌ها و عباسی درنزدیکی اقامتگاه قرار دارند و با کمی قدم زدن در کوچه‌های کاشان به آن‌ها می‌رسید.

آدرس: خیابان فاضل نراقی، کوچه حاج بابا عطوف

ورودیگچبری‌های روی پنجره‌های خشتی در روز
جزییات مرمت
ورودی لابی
از دیگر امکانات جالب این هتل می توان به ارائه منو بالش و رواندازهای تابستانی و زمستانی اشاره کرد.
نوشیدنی خوش‌آمدگویی (عرقیات سنتی)
اتاق شاه‌نشین ۲۱ متر مربع
صبحانه به صورت تک نفره سرو می‌شود
اتاق سرداب
گچبری‌های روی پنجره‌های خشتی در شب

 

سالن صبحانه‌خوری در سرداب

   

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.