مثبت یا منفی؟ مسئله این است

از قبل از شروع سال، امسال را برای خودم «نظم شخصی» نام­گذاری کرده بودم و اکنون که ۸ روز از سال می­گذرد بیشتر از هر زماندیگر در این مدت کوتاه پای بند این کلمه مانده­ام. هر روز حتا شده بسیار کم و ریز، کاری در جهت بهبود بهم ریختگی زندگی انجام می­دهم و تاثیر مثبت نظم در زندگی هر روز بیشتر برایم آشکار می­شود. چه این نظم، منظم بودن کمد لباس باشد و چه عکس­های داخلگوشی، ناخودآگاه ذهن انسان نیز به سمت آرامش و فکرهای مرتبتری سوق پیدا می­کند.

اما امروز در حین نوشتن آزادنویسی روزانه مطلب جالبی به ذهنم خطور کرد و یا به قول اساتید مدیتیشن بهم الهام شد که تا کنون جاییآن را نخوانده بودم. البته می­توان آن را نگاه دیگری به همان خورده عادت­ها یاعاد­ت­های اتمی دانست.

بهتر است این گونه بیانش کنم:

همه­ی ما در خصوص تاثیر پروانه­‌ای شنیده­ایم. اینکه انجام یک کار هر چند ریز و بی­اهمیت می‌تواند عواقب بزرگی در پی داشته باشد. حالا بیایید این جوری به آن نگاه کنیم، ما در طول روز از بدو بیدار شدن تا پایان آن و خواب شب، شاید بیشتر از صد کار مختلفانجام بدهیم. کار فقط منظورم فعالیت­های فیزیکی نیست. حتا ساعت بیداری ما خودش یک کار حساب  می­شود. اما بیاییم کمی آسان­ترش کنیم، در اینجا از نشستن­ها و برخاستن­های ناخواسته صرف نظر کنیم و به سوال اصلی برسیم.

آیا تا به حال با خود اندیشیده­اید که تمامی کارهای ما چه تاثیر مثبت یا منفی­ می­تواند در دراز مدت بر روی روند زندگی ما داشتهباشد؟ برای مثال صبح که بیدار می­شوید با خود فکر کنید این ساعت برخاستن چقدر می­تواند در داشتن یک روز بهتر برای من مفیدباشد؟ این غذایی که می­خورم چه اثری در روند سلامت من در دراز مدت خواهد داشت؟ شاید اکنون تاثیر بدی نداشته باشد اما شایدخوردنش باعث شود به این  سبک غذایی عادت کنم. آیا تماس با این دوست و نیم ساعتی را به صحبت با فلانی گذراندن، تاثیر مثبتی درذهن من خواهد گذاشت یا خیر، فقط موجب آشفتگی ذهن من خواهد شد؟ آیا خرید فلان وسیله در بهبود زندگی من تاثیر می­گذارد یاپس­انداز من را به عقب می­اندازد؟ شاید هم خریدش باعث شود ظاهر بهتری پیدا کنم و این برای بهبود حال و روابط من تاثیرگذارخواهد بود.

تمام حرف من این است که بیایید قبل از هر کاری از تنظیم آلارم برای ساعت بیداری گرفته تا افکارمان و حتا خواندن همین یادداشت بهتاثیر بلندمدت آن در تمام عمر کمی تامل کنیم. یک لحظه با خود بیاندیشید که اگر ۸۰ درصد امور ما در شبانه روز در جهت مثبت باشدتنها پس از گذشت چند ماه، زندگی ما چه تفاوتی با امروز خواهد کرد؟

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
LinkedIn

یک پاسخ

  1. چنین چیزی رو توی کتاب اثرمرکب دارن هاردی به تفصیل توضیح میده. اینکه رفتارهای کوچک ما ترکیب میشن و سپس اثر بزرگی در دراز مدت برجا خواهند گذاشت. مثل ورزشکاری که سالها روز و شب تمرین میکنه و بالاخره در مسابقه المپیک مدال طلا میگیره. مدیریت رفتار های کوچیک ما میتونه تاثیرات شگقت انگیزی رقم بزنه. نمونه دیگه اش همین نوشتن مطلب توی سایت. اگه هر روز نیم ساعت براش وقت بزاری، شاید اولش اتفاق خاصی نیافته، اما بعد از چند سال ترافیک غیرقایل اندازه گیری به سمت سایتت روانه میشه و اونوقت اتفاقات جذابی ممکنه بیافته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.